~** INDAH d seballik Ketidaksempurnaan**~


Bismillahirrahmanirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Saudara2ku ..pengunjung budiman..
Putera2.. Puteri2ku..

Pada entry kali ini, tedetik untuk menulis tentang

>>> K E S E M P U R N A AN <<<


Satu kalimah yang pastinya bertakhta di hati seorang insan yang NORMAL karana mengharapkan Kesempurnaan(Fizikal) adalah satu kenormalan..





Bila lahirnya 'orang baru' dalam kehidupan...
semua ibubapa membayangkan anak cumil mungil dan sempurna sifat..
bagaimana perasaan seorang yg bergelar ibu/bapa bila impian itu tidak menjadi reality??
saat pertama kali menatap tubuh yg tidak sempurna..
apa yang terdetik di dalam hati??

Hanya keimanan pada Qadak Qadar yg hakiki dapat menyelamatkan ibu/ayah si bayi dari tidak melakukan jenayah hati dan mencetuskan refleksi pada jenayah minda yang dimantapkan dgn jenayah tingkahlaku.. 
akhirnya.. BAYI tak berdosa menjadi mangsa..hilang kelayakan mendapat kasihsayang sebagai anak..atau langsung dinafikan kewujudannya di dunia atau dalam lingkungan keuarga..

Wahai para ibu.. para ayah..

Ketridaksempurnaan fizikal itu, tidak bererti ketidaksempurnaan dan keindahan pada seluruh kehidupan seorang anak..Ibu/ayah yang silap penilaian akan mengukur kesempurnaan/keindahan hidup seseorang bergantung penuh pada kesempurnaan fizikal.. tanpa sedar, ibu/ayah itu tidak menggunakan kesempurnaan akal untuk berfikir secara SEMPURNA..

K e s e m p u r n a a n...Keindahan

Fleksible dan  Pelbagai...

Kesempurnaan pada fizik .. Indah pada kejadian(TUBUH BADAN)

Kesempurnaan pada minda... Indah  PEMIKIRAN
Kesempurnaan pada hati... Indah JATI  DIRI(INTIGRITY)
kesempurnaan jiwa .. mengangkat MARTABAT INSAN dimata manusia
Kesmpurnaan pada usha ... Indah pada hasilnya
Kesempurnaan pada iman... Indah jiwa HAMBA dimata Ar-RAHMAN

Wahai para ibu.. para ayah..

Andaikata teruji kesempurnaan fizik pada insan yg dikasihi..
milikkan lah iya ..kesempurnaan yg lebih berMAKNA..
tatang ia dgn  sifat RAHMAH dan  TARBIYYAH
kerana..Memiliki Kesempurnaan  jasad
 belum menjamin indahnya pekerti dan eloknya kehidupan
dan begitulah sebaliknya...

Jenguk2lah di lipatan sejarah

berapa ramai insan2 berjaya sebagai TOKOH terbilang
 bermula...lahir dalam ketidaksempurnaan fizik..
namun berjasa pada agama.. bangsa dan negara..


>>> Belajarlah dari kebijaksanaan mereka mengatasi KETIDAKSEMPURNAAN <<<
 ...  INDAH(jiwa/kehidupan) d sebalik KETIDAKSEMPURNAAN(fizikal)..

dan berapa ramai manusia sempurna yg tidak BIJAK menanggapi Kehidupan

lalu hidup bagaikan Bangkai tak bernyawa.. Atau menjadi  manusia berjaya tak punya RASA
Cacat minda.. cacat jiwa.. cacat iman.. cacat ruhani..cacat akhlak
Sempurna di mata makhluk ... cacat dimata Ar-Rahman
CACAT d sebalik KESEMPURNAAN...

~~~~~~~~~~~~~#############~~~~~~~~~~~

[ Tafakkur lewat sebuah Cerita..]
Pengorbanan yang tidak terBELI..

“Bisa saya melihat bayi saya?” pinta seorang ibu yang baru melahirkan penuh kebahagiaan. Ketika gendongan itu berpindah ke tangannya dan ia membuka selimut yang membungkus wajah bayi lelaki yang mungil itu, ibu itu menahan nafasnya. Dokter yang menungguinya segera berbalik memandang kearah luar jendela rumah sakit. Bayi itu dilahirkan tanpa kedua belah telinga.


Waktu membuktikan bahwa pendengaran bayi yang kini telah tumbuh menjadi seorang anak itu bekerja dengan sempurna. Hanya penampilannya saja yang tampak aneh dan buruk. Suatu hari anak lelaki itu bergegas pulang ke rumah dan membenamkan wajahnya di pelukan sang ibu yang menangis. Ia tahu hidup anak lelakinya penuh dengan kekecewaan dan tragedi. Anak lelaki itu terisak-isak sambil berkata, “Seorang anak laki-laki besar mengejekku. Katanya, aku ini makhluk aneh.”


Anak lelaki itu tumbuh dewasa. Ia cukup tampan dengan cacatnya. Iapun disukai teman-teman sekolahnya. Ia juga mengembangkan bakatnya di bidang musik dan menulis. Ia ingin sekali menjadi ketua kelas. Ibunya mengingatkan, “Bukankah nantinya kau akan bergaul dengan remaja-remaja lain?” Namun dalam hati ibu merasa kasihan dengannya.


Suatu hari ayah anak lelaki itu bertemu dengan seorang dokter yang bisa mencangkokkan telinga untuknya. “Saya percaya saya bisa memindahkan sepasang telinga untuknya. Tetapi harus ada seseorang yang bersedia mendermakan telinganya” kata dokter. Kemudian, orang tua anak lelaki itu mulai mencari siapa yang mau mengorbankan telinga dan memberikannya pada mereka.


Beberapa bulan sudah berlalu. Dan tibalah saatnya mereka memanggil anak lelakinya, “Nak, seseorang yang tak ingin dikenal telah bersedia mendermakan telinganya padamu. Kami harus segera mengirimmu ke rumah sakit untuk dilakukan operasi. Namun, semua ini sangatlah rahsia.” kata sang ayah.


Operasi berjalan dengan sukses. Seorang lelaki baru pun lahirlah. Bakat musiknya yang hebat itu berubah menjadi kejeniusan. Ia pun menerima banyak penghargaan dari sekolahnya. Beberapa waktu kemudian ia pun menikah dan bekerja sebagai seorang diplomat. Ia menemui ayahnya, “Yah, aku harus mengetahui siapa yang telah bersedia mengorbankan ini semua padaku, ia telah berbuat sesuatu yang besar namun aku sama sekali belum membalas kebaikannya.” Ayahnya menjawab, “Ayah yakin kau takkan bisa membalas kebaikan hati orang yang telah memberikan telinga itu.” Setelah terdiam sesaat ayahnya melanjutkan, “Sesuai dengan perjanjian, belum saatnya bagimu untuk mengetahui semua rahsia ini.”


Tahun berganti tahun. Kedua orangtua lelaki itu tetap menyimpan rahasia. Hingga suatu hari tibalah saat yang menyedihkan bagi keluarga itu. Di hari itu ayah dan anak lelaki itu berdiri di tepi peti jenazah ibunya yang baru saja meninggal. Dengan perlahan dan lembut, sang ayah membelai rambut jenazah ibu yang terbujur kaku itu, lalu menyibaknya sehingga tampaklah bahwa sang ibu tidak memiliki telinga.


“Ibumu pernah berkata bahwa ia senang sekali bisa memanjangkan rambutnya” bisik sang ayah. “Dan tak seorang pun menyadari bahwa ia telah kehilangan sedikit kecantikannya bukan?” Kecantikan yang sejati tidak terletak pada penampilan tubuh namun di dalam hati.

                                                               (Kredit untuk Kata2 Hikmah)


Saudara2ku!! Putera puteriku..
Kita yang dilahirkan dalam kesempurnaan fizikal..
Bagaimana dgn keadan jiwa.. minda.. hati.. tingkahlaku kita??
Adakah sempurna adanya??? di jalan Allah kah laluan dan hala tuju yng di bawa??
sebagai tanda syukur atas segala nikmat yg dianugerah..??
Jum Muhasabah bersama.. di malam 21 romadhan yg mubarak ini..
Moga Fikir membuahkan ZIKIR..
lalu termaktub sebagai amal ibadah yg terpuji demi untuk peningkatan iman ke arah KESEMPURNAAN sebagai Hamba di mata Ar-RAHMAN..

Ulasan

Catatan Popular