Kita adalah.. Pendaki Senja..


Mengapa "PENDAkI SENJA???".
Inilah soalan bonus yang ku terima dalam tempoh rehatku dari menulis sesuatu di ruang tafakkur ini.. 
Baiklah.!!semoga jawapan yg diberikan boleh  dianggap sebagai suatu perkongsian untuk kita tafakkur bersama..

PENDAKI

Saudara2ku!! Putera Puteriku !!

Samaada anda setuju atau tidak, saya.. anda.. kita semua adalah PENDAKI ..
 Ya.. kita tidak hanya bermusafir ..kita juga mendaki, mendaki dan terus mendaki...mendaki ..sehinggalah kita menemui titik noktah kehidupan .. iaitu kematian..
Bermula dari peringkat bayi, pendakian itu sudah wujud..
Perubahan demi perubahan yg kita lalui.. tidur terlentang..bertiarap..kemudian berkaki empat..bertatih..berjalan dan berlari.. seterusnya kemahiran melompat..memanjat.seterusnya dan seterusnya..itu tanda kita telah menempuhi alam pendakian diperingkat awal tumbesaran...

Pendakian diteruskan bila  kita  terpilih untuk naik lagi keperingkat kanak-kanak .. kehidupan yg penuh dngan keseronokkan..dengan menempuh pengalaman2 baru..ujian2 baru.. penuh dengan kawalan..


Pendakian diteruskan lagi,jika terpilih menemui alam remaja..zaman peralihan yang penuh dengan konflik ..zaman pencarian imej dan identiti diri.. zaman paling bergelora..dan banyak lagi gelaran2 yg diberikan untuk peringkat ini..zaman yg sangat2 diingini agar ia berulang kembali bagi insan2 yg telah pun mengecapi usia sebagai warga emas.. kemudian jika nasib masih menyelebahi kita..pendakian diteruskan keperingkat yg lebih tinggi..alam dewasa.. tanggungjawab lebih bertambah.. pergolakkan hidup semakin terasa..hidup di alam reality..bukan lagi fantasi.. seterusnya .. alam ketuaan yg dikatakan sebagai peringkat tertinggi kehidupan insan di dunia ini.. sebelum bertemu dengan kehidupan yg abadi..


Pastinya dalam setiap peringkat yang berbeza, kita memiliki kemampuan..potensi diri yang berbeza..pengalaman yang berebeza...insting yg berbeza..kemahuan yg berbeza.. tahap pengetahuan yg berbeza... dan pastinya menemui cabaran, ujian  dan mehnah kehidupan yg berbeza ..Pada setiap peringkat juga mempunyai hak dan taklif(tugasan ) yang berbeza pula.. begitulah hakikat kehidupan yg kita tempuh....semakin tinggi peringkat yg kita lalui..maka tahap ujian dan mehnah juga menjadi semakin tinggi dan mencabar... itu HAKIKAT .. lebih2 lagi jika anda memilih untuk menjejaki dan menjadi pewaris jejak2 perjuangan Rasulullah  sebagai khalifah dan tentera Allah didalam safar yang panjang..


SENJA


Saudara2ku!! Putera puteriku!!


Di samping itu, siapapun kita..di peringkat manapun kita berada sekarang.. senja akan bertandang bila2 masa saja dalam kehidupan .. SENJA    punya pengertian yang amat luas ..Tentu terlintas di minda  senja adalah kiasan kepada usia yg dah lanjut..  namun, SENJA bagiku  juga membawa erti  menghadapi saat2 yg sukar setelah mengecapi kenikmatan dan kesenangan..  senja  juga adalah simbolik bagi saat2 menghampiri kematian/musafir ke alam   yg lebih abadi...


kesimpulannya..
Kedua2 kalimah ini, apabila di cantumkan merupakan  inzhor(peringatan) kepada kita bahawa kita sentiasa mendepani arus yang sentiasa bergerak ..perubahan adalah suatu kepastian..namun kebijaksanaan dan himmah yang tinggi amat diperlukan agar peningkatan demi peningkatan laluan yg di jejak bukan lah penyebab  untuk kita  terus pasrah tanpa usha..lebih2 lagi untu mendakwa TAQDIR yg telah di rencanakan oleh YG MAHA TAHU..Kita perlu bijak mengisi setiap detik dan langkah bagi mencorakkan hidup/kerja/amal kita  dengan hikmah dan hemmah agar pendakian itu bermakna dan mendekati pencapaian matlamat yg diharapkan.. Jadilah orang yg bijak.. yg sentiasa bersedia untu menghadapi perubahan..mehnah dan ujian.. tanpa lari dari mendepaninya.. lebih2 lagi jika anda meletak diri anda sebagai pekerja2 amal Islami..
Depanilah perubahan..peningkatan mahupun ujian serta mehnah dengan bekalan ilmu ukhrawiy, duniawiy (sesuai di tahap mana kita berada)..bertunjangkan  iman..bersuluhkan NUURR ISLAM...Insya Allah, pendakian kita akan sentiasa terpimpin.. dan di RIDHOI..


Akhirnya.. mengingati dan mengisafi bahawa SENJA (yg membawa erti kematian) itu menjadi milik semua orang tanpa mengira di peringkat kehidupan mana ia berada sekarang, pastinya angan2 panjang  menjadi pendek dan kita memilih untuk menyertai golongan yg bijak seperti yang di sebut2 dalam hadis Rasulullah saw..iaitu orang yang sentiasa mencela dirinya sendiri(atas dosa2 yg dilakukan) dan orang yang sentiasa mengingati mati serta bersedia untuk menghadapi kematian..


Semoga kita merupakan PENDAKI yang bijak mengatur hidup/amal kita untuk menghadapi saat2 SENJA yg pastinya melabuhkan layarnya sebagai petanda berakhirnya episod lakonan kita dipentas DUNIA yg bersifat  Fana' ini.. PENDAKI yang tidak tertipu dengan pesona maya yang indah dengan keindahan sinar fajar subuh dan cerahnya sinaran mentari kerana di hujung hari..pasti ada sang SENJA menanti..sebelum MALAM menjelma..


Semoga ada manfaatnya .
Semoga TAUFIQ dan HIDAYAH ALLAH sentiasa mengiringi setiap usaha kita..
Amiiiin  Ya Robb!!

Ulasan

Catatan Popular